17. sep. 2009

Koggen på land

Da var sommeren offisielt over. Ett av de mest sikkre tegnene på at vi går mot kaldere tider er når vi har tatt opp koggen. For dere som ikke vet hva en Kogg er kan jeg fortelle at det er en trebåt. Litt lignende sjekte og snekke hvis det kan hjelpe dere.

Jeg og bror satte av hele dagen for å få koggen opp. Men før vi satte igang med alle prosedyrer som må til før vi kan ta den opp, tøffet vi en siste tur rundt i skjærgården.




Som vanli så hadde vi med kamera for å dokumentere diverse ting. For min del var det heldgvis ikke alt som ble dokumentert, var en stund siden jeg hadde manorert ut fra brygga... På grunn av det mobilebredbånde her heime ikke går så fort må bilder vente. Flere bilder kan sjåast på brors blogg

Nytt fra i sommer var merkene på fjellet etter en viss olje etter en viss båt som gikk på grunn litt lenger opp langs kysten på sensommeren. Heldigvis var ikke skadene så store.

Men etter mange kommandoer og dytting, draing, knytting og sveiving sto koggen omsider helt øverst i slippen(tingen koggen står i og blir dradd opp av vannet med) under presending , pakket klar for alt slags vær og vind.



Og som sei hør og bør så kastet jeg meg utti vannet etterpå, ble fakta varm av så mye jobb. Var ikke så helt gæren tempratur i vannet faktisk...

Ingen kommentarer: