20. sep. 2009

Strikkhopp med krigshistorie attåt

Igår tilbrakte jeg hele dagen ved Vemork kraftstasjon på/ve Rjukan. For den som kan sin krigsishistorie så vet den at det er her den norske motstandsrørsla saborterte mot tungtvannet som ble laget her under krigen, og det va tungtvann fra denne krafstasjonen som ble senket med båten "Hydro" på slutten av krigen.

Men dette var ikke grunnen til at jeg va med Vemork igår. Vi arrangerte Strikkhopp for elevene. 65 år etter krigen brukes brua over til Vemork til strikkhopp. 20 elever kastet seg uttfor. Høyden er 84 til bakken. Nervene hos de enkelte va lett å se og høre, men hoppe skulle de. Beleili nok hadde ikke jeg råd til å hoppe denne gangen :-D
Bildeserie fra dagen kan sjåast på kvitsund.no

Grunnen til at jeg printer inn så mye krigshistorie er fordi vi måtte vente i 3 timer før førsteman kunne hoppe, så da tok jeg meg en tur på museet og så film om "Tungtvannsabortørene" og utstillingen om alt som va skjedd ved stasjonen. Greit med en oppfrisking av historien hehe...

Ingen kommentarer: